Wereldproblematiek onder een palmboom. - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van IFES World Assembly 2015 Nederland - WaarBenJij.nu Wereldproblematiek onder een palmboom. - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van IFES World Assembly 2015 Nederland - WaarBenJij.nu

Wereldproblematiek onder een palmboom.

Blijf op de hoogte en volg IFES World Assembly 2015

22 Juli 2015 | Mexico, Mexico-stad

[dag 1 en 2 op de WorldAssembly, student gathering)
Op dit moment ben ik omgeven door palmbomen, een strakke blauwe lucht en een stad die op zich zelf een grotere populatie heeft als heel Nederland. De start van de WorldAssembly wil ik ligt overweldigend noemen. Wereldproblematiek besprekend onder een palmboom vind ik herkenning, uitdaging en bemoediging voor mijn geloof.
Na het bijkomen van de jetlag en het aanzetten van je Engelse talenknop begint het ontmoeten. Met drie maaltijden per dag ontmoet ik al snel delegaties van alle continenten. Het is duidelijk dat een delegatie van vijf studenten voor ons kikkerlandje een schril contrast is met de hele delegatie voor het uitgestrekte gebied van het Midden-Oosten. Gisteren slechts twee studenten.

De kleine gesprekjes die ik tot nu toe heb met een paar van de ik schat 200 studenten zijn mooi. Er is herkenning. We volgen samen Jezus. Het daagt ook uit. Ter illustratie twee korte voorbeelden.
De herkenning en een wereld op zijn kop ontmoeting komt tijdens de lunch. Vandaag ontmoet ik Pat. Een tweedejaars economie studente uit Thailand. In gebroken Engels vertelt ze dat zij alleen vrij kan spreken over haar geloof via SocialMedia. Zou ze op straat praten over haar geloof dan wordt ze opgepakt. De omgekeerde wereld. Waar ik in Nederland het als een overbodige luxe, eerder een irritante gewoonte, vind om op SocialMedia te communiceren over mijn christelijke geloof, is voor deze studenten SocialMedia blijkbaar de enige plek waar ze vrijheid van meningstuiting kennen. Het interculturele perspectief dat ik leer op de WorldAssembly is bijzonder.

De uitdaging komt in de eerste plenaire setting van vandaag. De wijdverspreidheid van atheïsme, ongelijkheid of vragen over gender in onze samenlevingen raakt me als ik de opdracht krijg in een groep met 10 studenten vraagstukken in onze samenleving te bespreken. Samen zittend onder de palmbomen leer ik dat ik opgroei in een generatie die wereldwijd nog nooit zo hoogopgeleid is als de onze. Op deze Assembly maken we daarom een begin met het aanscherpen van ons denken, zodat als we straks weer thuis een ander geluid kunnen laten horen op onze universiteiten over vraagstukken waar christendom hoop kan bieden.
Met nog 11 dagen wereld problematiek besprekingen onder palmbomen voor me met 190 delegaties voorzie ik meer uitdaging en herkenning, maar het stopt ook een berg bemoediging voor mijn geloof in Jezus in mijn backpack. Ik kan niet wachten om bij thuiskomst dat met jullie te gaan delen!

Bid voor ons en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

IFES World Assembly 2015

Actief sinds 12 Mei 2015
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 3871

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: